نقش بهائیت در تخریب قبور ائمه

نقش بهائیت در ماجرای #تخریب_قبور_ائمه_بقیع (علیهم السلام)

.‌.

◾#هشتم_شوال 1344 ق، یادآور عمل ننگین #تخریب_قبور #ائمه_بقیع (علیهم السلام)، به دست #وهابیت #خبیث است. در آن زمان، فرقه‌ی خبیث وهابیت، نه تنها حرم ائمه‌ی بقیع (علیهم السلام)، بلکه هر گنبد و بارگاهی که دستش رسید را نابود کرد.[1]

.

◾این اقدام #ظالمانه واکنش‌های #مسلمانان و بالأخص #شیعیان جهان را در پی داشته و موجب برانگیختن جوش و خروش نسبت به این جنایت #وهابیان شد.[2]

.

🔻️در این میان، حکومت #پهلوی نیز که تحت فشار #افکار_عمومی قرار داشت، هیئتی (به رهبری غفارخان جلال و حبیب‌الله عین الملک (معروف به #هویدا که از #بهائیان برجسته به شمار می‌آمد[3]) را برای بررسی موضوع، به حجاز گسیل داشت.

.

🔻️هیئت ایرانی در تاریخ 1304/6/24 ق وارد #جده شده [4] و مورد استقبال گرم #عبدالعزیز قرار گرفت.[5] هیئت #ایرانی در گزارش ارسالی خود به تهران، با کم‌رنگ جلوه دادن این مصیبت عظیم، تلاش نمود تا وهابی‌ها را از ارتکاب این جنایت تبرئه کند.[6]

.

🔻از طرفی، جریان #بهائی – #ماسونی حاکم بر ارکان اداری کشور، اصرار بر حضور در کنفرانس وهابیت داشت و باب مراوده را با آنان گشود.[7]

.

◾اما در هنگامی که هنوز کمیسیون وهابی‌ها در جریان بود، خبر حمله‌ی مجدد وهابیان به بقیع، به ایران مخابره شد.[8]

.

🔻از سال 1305 ق به بعد، شرایط اعزام حجاج ایرانی و عادی‌سازی روابط با سعودی به صورت مرموزانه‌ای فراهم شد. 

.

🔻در این هنگام و به رغم برخورد وحشیانه‌ی وهابیان با #حجاج_ایرانی ، عناصر #بهایی برای گسترش روابط #دیپلماتیک با #رژیم_سعودی تلاش بسیار کردند که نقطه عطف آن را می‌توان در امضای معاهده‌ی مودت میان ایران و عربستان، در شهریور 1308 ق مشاهده کرد.

.

🔻از آن پس، حبیب الله هویدا با سِمت کاردار با استقبالی گرم وارد عربستان شد و تا سال 1353 ق، نقش مهمّی را در گسترش روابط دیپلماتیک و خنثی‌سازی تلاش مذهبیون در مسئله‌ی بازسازی مراقد شریف ائمه (علیهم السلام) ایفا کرد.[9]

.

🔹️بنابراین جریان قوی بهائی ماسونی حاکم بر حکومت پهلوی موفق شد که موج اعتراضات ایجاد شده علیه رژیم سعودی را کنترل کرده و با مدیریت زمان و اتلاف وقت، طی پروسه‌ای حساب شده در مرحله‌ی اول موضوع کمیسیون دفاع از حرمین شریفین و فشار برای بازسازی مراقد شریف ائمه (علیهم السلام) را از دستور کار خارج سازد و در آخر موفق شد که روابط ایران را با رژیم سعودی گسترش دهد.

..

📚پی‌نوشت:

[1]. محمّدصادق نجمی، تاریخ حرم ائمه بقیع (علیه السلام) و آثار دیگر در مدینه منوره، ص 51.

[2]. سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش 9، صص 35-25.

[3]. میرزا حبیب الله عین الملک (پدر امیرعباس هویدا نخست‌وزیر دوران پهلوی)، فرزند میرزا رضا قنّاد از بهائیان متعصب و نزدیکان عباس افندی شمرده می‌شد. ادوارد براون (نویسنده‌ی مشهور بهائی) میرزا رضا قنّاد را یکی از خواص بهاءالله می‌داند که پس از او عهده دار حفظ اسرار بهائیت می‌داند: بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، ص 723.

[4]. علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، ص 26.

[5]. همان، ص 27.

[6]. همان، ص 54.

[7]. سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش 9، صص 35-25.

[8]. همان.

[9]. علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، ص 84.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =