روش های تبلیغ در بهائیت

بهائیان حیفایی برای تبلیغ فرقه خود روش های مختلفی را طرح ریزی کرده اند که عبارتند از:۱- تشکیل جلسات بیوت تبلیغی۲- یافتن افراد مستعد۳- جذب و دعوت افراد به بهائیت

روش های تبلیغ در بهائیت

۱- تشکیل جلسه های بیوت تبلیغی

یکی از شیوه های تبلیغی بهائیت تشکیل جلسه های بیوت تبلیغی است که جایگاه بالا و اهمیت بسیاری نزد بهائیان دارد؛

به طوری که در کتاب ششم از کتب روحی آمده است: «یکی از بهترین روشهای تبلیغ امر (فرقه بهائی) تشکیل جلسات بيــوت تبلیغی است».

بیوت تبلیغی، جلسه هایی گرم و صمیمی است که در منزل یک نفر از دوستان تشکیل میشود شوقی این روش را مؤثرتر از ابلاغ آشکار و رسمی می داند و می گوید:

«از این روش در سراسر دنیا جهت تشویق و ترغیب افراد غیر بھائی تمسک ۲ جویند.

در این جلسه ها شیوه های تبادل افکار و نظریات و شیوه های تبلیغی برای پیوستن افراد به این فرقه طراحی میشوند شوقی افندی در سخنان خود اهل بهاء را تشویق می کند که در هر خانه و خاندانی دست کم هر نوزده روز، یک بار محفل تبلیغی بیارایند و در آن ،ضیافت دوستان غیر بهائی را از آموزه ها و مقاصد امر آگاه سازند. همچنین محافل روحانی نیز باید احبای عزیز را من دون استثناء، تشويق‌ و تجهیز نمایند

که به اعمال و اقوال به انتشار امر الله با اسلوبی بدیع قیام کنند و عمده ذكر، فکر، بحث و مشورت یاران در مجلس و مجامع و ضیافات، باید بر محور تبلیغ باشد. وی در جای دیگر میگوید

انتشار امر الله در این زمان مستلزم آن است که افراد احباء و خانواده های بهائی باب معاشرت و مراوده را با بستگان و دوستان و آشنایان غیر بهائی خود از جمیع طبقات مفتوح نمایند و آنان را به خانه خویش دعوت نمایند؛

و با تحکیم روابط دوستی و الفت اظهار محبت و با کمال ملاطفت و مهربانی و رعایت اعتدال نفوس (افراد) غیر بهائی را از تعالیم و مقاصد امر آگاه سازند.

روش های تبلیغ در بهائیت

بنابراین هر عائله بهائی شایسته است در اجرای این همه دستورهای مؤکده، ترتیبی مقرر سازد که بتواند یک روز در هفته یا هر نوزده روز یک بار را به امر تبلیغ اختصاص دهد.

و در این روز بستگان و دوستان و آشنایان غیر بهائی خود را دعوت کند و با رعایت استعداد و مشرب و روحیاتشان آنان را از تعالیم و مقاصد بهائی آگاه سازد. بهائیان، بیوت تبلیغی را موجب نزدیکی افراد غیر بهائی به بهائی میدانند که به واسطه آن میتوانند زمینه جذب این افراد را به مسلک بهائی فراهم آورند. در جزوه راهنمای احبای الهی به این امر تصریح شده است

در این جلسات، یعنی بیوت خانوادگی که محیط گرم و صمیمانه اش بر پایه دوستی و راستی و مجالست و معاشرت در آن بر اساس محبت و کمال مهربانی با دوستان و بستگان ما قرار دارد مسلّماً استيحاش افراد از بهائیت از میان میرود؛

و تبلیغ و بیان حقایق بهائیت آسانتر انجام میپذیرد و موجبات بیداری و تقلیب و هدایت افراد سریع تر فراهم میگردد.

روش های تبلیغ در بهائیت

با تشکیل و توسعه بیوت خانوادگی در کلیه عائله های بهائی در سطح کشور، مراکز ابلاغ و تبلیغ بهائیت فزونی می یابد. افراد بهائی مأمور به اجرای محبت و مهربانی با جمیع عالمند و چون در تبلیغ امر الله و نشر نفحات الله، بيـوت خانوادگی بهترین محل است روشن ترین اثر بیوت خانوادگی، چنانچه به نحو مطلوب اداره شود،

این است که در نتیجه روح جلسات آن، شرکت کنندگان غیر بهائی تدریجاً شایق به حضور در سایر جلسات و کنفرانسهای عمومی می گردند؛

که مسلما در آن جلسات مسائل با سطح گسترده تری به سمعشان خواهد رسید و با دیده بینا و آشنایی بیشتر میتوانند به بهائیت بپیوندند و اجرای همین امر، سبب تقویت و رونق جلسات معرفی بهائیت خواهد بود.

بهتر است دوستان و آشنایان غیر بهائی که در این جلسات دعوت میشوند، تناسب و سنخیت آنان مورد نظر قرار گیرد و حتی الامکان از تضاد روحیه و مشرب دور باشد.

در جلسات بیوت خانوادگی میتوان در صورت لزوم از وجود احبایی که عضو آن خانواده نیستند استفاده نمود و در صورتی که میزبان صلاح ،داند از بیوت خانوادگی دیگران دعوت نموده جلسه مشترک تشکیل داد ؛

بهتر است دعوت دوستان و آشنایان بدواً به صورت دید و بازدید شروع و سپس با جلب نظر و حصول اعتماد و رفع استیحاش به کمال الفت و مهربانی با لسان شفقت، به نحوی که مورد صلاح باشد، به تبلیغ مبادرت شود.

در بیوت تبلیغی، لازم است میزبان نام و مشخصات مصدقين بيوت خانوادگی را به نزدیکترین واحد تشکیلاتی نشر نفحات الله را پرت دهد تا دیگر اقدامات را طبق موازین امری و نظامات بهائی انجام دهند.

و همه ظاهر نیک و ملاطفت از این مطالب به دست می آید که برخورد محبت آمیز بهائیان با دیگران، بر اساس دستوری است که سران آنها داده اند این رفتارهای به برخوردی منافقانه با هدف جذب افراد به این مسلک است و هرگز به سبب محبت واقعی به انسانها نبوده و نخواهد بود.

از این رو لازم است غیر بهائیان این نقشه ازپیش طراحی شده را شناخته در دام فریب کاری آنها نیفتند.

روش های تبلیغ در بهائیت

۲-یافتن افراد مستعد

از روشهای تبلیغی بهائیان پیدا کردن افراد با استعداد برای استفاده از آنها در راستای تبلیغ مسلک بهائیت است؛ چرا که قابلیت افراد مستعد برای موفقیت در تبلیغ، بسیار مهم است؛ هم برای تبلیغ نقشههای فردی و هم برای شرکت در پروژه های گروهی.

بعد از یافتن افراد مستعد نقشه های از پیش تعیین شده مرحله به مرحله اجرا می شود. مثلاً درباره مرحله سوم گفته شده است وقتی که دوستان مستعد را پیدا کردید، با آنان وارد مذاکره شوید؛ گاهی ،کوتاه گاهی ادامه دار که هدف از آن، شناخت بهاء الله باشد».

درباره محتوا و چگونگی این مذاکرات در کتاب ششم روحی آمده است:
باید افکار خودمان را با آن فرد تطبیق کنیم؛ چون همه افراد یکسان نیستند و درباره این روش دو جنبه را باید در نظر بگیریم. اولین جنبه اطلاعات است. طبیعتاً شنونده میخواهد بداند حقیقت بهائیت چیست؛ از کجا و کی شروع شده است چه چیز بوده، رهبرانش چه کسانی هستند و تعالیم اصلی آنها چیست. همچنین اعتقاد آنها درباره معاد چیست؟ انتشاراتش به چه صورتی است؟… دومین جنبه این که بر افرادی که اطلاعات کمی را درباره بهائیت شنیده اند متمرکز شویم.
و باز درباره نفوس مستعد در پیام بیت العدل آمده است که: «هدف از مرحلهترویج و توسعه دایره افراد به امر بهائی یافتن نفوس مستعد و تبلیغ آنهاست.

روش های تبلیغ در بهائیت

با توجه به موارد گفته شده در می یابیم که بهائیان بیشترین نیروی خود را برای جذب افراد مستعد صرف میکنند؛ چنان که در برخی از استانهای کشورمان سعی داشتند از راه دوستی و محبت دانش آموزان و دانشجویان مستعد را جذب کنند.

۳-جذب و دعوت عمومی افراد به آیین بهائی

از دیگر روشهای بهائیان دعوت از مردم برای پذیرش مسلک بهائی و یا به قول خودشان دعوت نفوس به امر مبارک است. در این روش، مبلغان با توجه به آموزشهایی که دیده اند برای جذب افراد غیر بهائی اقدام می کنند. شوقی افندی در این باره میگوید این چه فرصت مبارکی است باید اقدام نمود و باب معاشرت و مراوده را با تمام ملل و نحل باز کرد.

محمد علی فیضی به نقل از شوقی مینویسد: مؤمنین بایستی امر را به جمیع، حتی به آنان که به نظر مستعد نمی یابند ابلاغ کنند؛ حتی به آنان که به صورت ظاهری فاقد هر گونه قوه قبول و تعالیم میباشند.

روش های تبلیغ در بهائیت

در کتاب ششم از کتب مؤسسه روحی به نام تبلیغ امر الله آمده است: «اگر میخواهیم مردم را به امر مبارک دعوت کنیم نباید در مورد وظایفشان تا قبل از نزدیکی آنها به امر، مطلبی بگوییم؛ بلکه بهتر است صبر نماییم آنها تصدیق امر نمایند.

این روش بستگی به افرادی دارد که انتخاب میشوند که از چه ادیانی باشند؛ مثلاً اسلام، مسیحی هند بودا و غیره .

یعنی طریق جذب افراد باید متفاوت باشد».

شوقی درباره جذب مسلمانان میگوید در ابلاغ امر بهائی به مسلمانان، نیاز به آگاهی درباره قرآن مجید است تا از متون قرآن علیه آنها استدلال کنند.

در غیر این صورت با کمک برخی از افراد بهائی که درباره مسائل اسلامی آگاهی دارند، به امر ،تبلیغ و از این طریق به جذب افراد مسلمان بپردازند.

در این مسلک توسل به هر روشی برای جذب افراد مجاز است؛ به گونه ای که از مقدسات و باورهای افراد در آیینهای دیگر سوء استفاده میشود. صبحی در این باره می نویسد: «طبق عقاید و اوهام قبیله آنها این دین تازه و اشخاص جدید را به ایشان می نمایاندیم؛

چنان که باب را نظیر یکی از ائمه معصومین به طوری که آنان شناخته و در قوه و همشان جای گیر شده از وضع لباس و عمامه و سکون و حرکت و غربت و تربت و مظلومیت و…. نشان میدادیم در کتاب ششم روحی آمده است: معرفی فوری بهاءالله بـه عنـوان موعود به مردم از جمع ادیان روش بسیار عالی است؛

زیرا مفهوم موعود در همه ادیان به عناوین مختلف وجود دارد.

اگر کسی را که تبلیغ میکنید، در اعتقاد به خدا مشکل دارد، می توان بهاء الله را فوراً برایش معرفی کرد که بهاء الله به عنوان مظهر ظهور الهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + بیست =