تبلیغ در دیانت بهایی

تبلیغ در دیانت بهایی


تقیه و تبلیغ مخفیانه

دستور بیت العدل به تبلیغ مخفیانه بهاییان در ایران

خلاصه پیام ۷ اکتبر ۲۰۰۷ بیت العدل:

۱- موسسات و تشکیلات بهایی در ایران منحل شده.

۲-  بر همه بهاییان ایران واجب است که تبلیغ کنند. اگر تبلیغ نکنید مورد تایید حضرت بهاءالله نیستید.

۳- اگر تبلیغ علنی ممکن نیست که نیست، مخفیانه تبلیغ کنید. 

۳- اصحاب حضرت بهاءالله و عبدالبهاء در دورانی مخفیانه تبلیغ میکردند. امروزه در ایران همان شرایط پیش آمده و باید همانطور عمل کنید.

۴- تبلیغ را از خویشان و نزدیکان و دوستان خود شروع کنید و نقشه های بیت العدل را اجرا کنید.

۵- ایمان قوی دارید و بنام خدا قیام کنید و به خدا توکّل کنید و یقین داشته باشید که فتح و پیروزی با شما ست.


تبلیغ در دیانت بهایی

بخشهایی از متن پیام بیت العدل:

 بعد از بررسی تغییر و تحوّلات اخیر تصمیم گرفتیم به یاران ایران ابلاغ کنیم که مؤسّسه‌ی ملّی آموزشی را که زیر نظر ایشان اداره می‌شد منحل کنند. 

تبلیغ امرالله و نشر نفحات‌الله از فرایض روحانی هر فرد مومن محسوب و بنابراین وظیفه ایست مقدّس و تخطی ناپذیر و نمی‌توان تحت هیچ شرایطی از آن صرف نظر کرد. تبلیغ امرالله و نشر نفحات‌الله را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان قطع نمود.

 اگر تبلیغ، تأخیر افتد به کلّی تأیید، منقطع گردد. زیرا مستحیل و محال است که بدون تبلیغ احبّای الهی تأیید یابند.

باید در نهایت حکمت به تبلیغ پرداخت و اگر نفسی شخصی را به نور هدی مهتدی نمود به قدر امکان مکتوم دارد و آن شخص مکتوم، به هدایت دیگران پردازد و مستور دارد.

اگر هر نفسی که دیگری را تبلیغ نماید، مبلّغ احبّای سایره را ذکر نکند و همچنین آن شخص مهتدی را مکتوم و مستور دارد.

احبّای الهی باید پرده دری نکنند، آشکار پنهان باشند.

. تاریخ این امر مبارک شاهد این حقیقت است که در ایّام عصر رسولی…مبلّغین و ناشرین نفحات‌الله منفرداً متوکلاً علی‌الله با کسب الهام از بیانات و هدایات کلّی مرجع امر و با توجّه به وظایف فردی قیام به ترویج امرالله نمودند و به توسعه‌ی شجره‌ی لاشرقیه و لاغربیه‌اش پرداختند. شایسته است که در این ایّام راهنمایان عزیز درباره‌ی این تجربه‌ی مهمّ تاریخی تأمّل و تعمّق نمایند و براساس آن اقدام کنند.

باید به تبلیغ امرالله و نشر نفحات‌الله از طریق فعّالیّت‌های نقشه‌ی پنجساله معطوف گردد.


تبلیغ در دیانت بهایی

 با قلبی راسخ و عزمی جزم و روحی مستبشر و پر از ایمان، برای فتح و ظفر امرالله قیام نمایید و با دعوت افراد معتمد و نزدیک از میان خویشاوندان، همسایگان، همکاران و دوستان خود به فعّالیّت‌های سه گانه‌ی نقشه‌ی پنج ساله.

 بشتابید و تأخیر و تمهّل روا مدارید و فرصت گران‌بها را از دست ندهید. قیام نمایید و تعداد فزاینده‌ای از خویشاوندان، همسایگان، دوستان و همکاران معتمد خویش را به این دوره‌ها دعوت کنید.

به نام خدواند قیام کنید. به خدا توکّل نمایید و به او توجّه کنید و یقین داشته باشید که بالاخره فتح و فیروزی با شما خواهد بود.

تصوّر نمایید که اگر قیام شجاعانه‌ی هیجده نفر نفوس مبارکه موجب فتوحات عظیمه‌ای برای استقرار و توسعه‌ی امر مبارک نه تنها در ایران بلکه در سراسر عالم شد.

تبلیغ در دیانت بهایی

بخش هایی از متن پیام بیت العدل سال ۲۰۰۷

بعد از بررسی تغییر و تحوّلات اخیر تصمیم گرفتیم به یاران ایران ابلاغ کنیم که مؤسّسه‌ی ملّی آموزشی را که زیر نظر ایشان اداره می‌شد منحل کنند.

تبلیغ امرالله و نشر نفحات‌الله از فرایض روحانی هر فرد مومن محسوب و بنابراین وظیفه ایست مقدّس و تخطی ناپذیر و نمی‌توان تحت هیچ شرایطی از آن صرف نظر کرد. تبلیغ امرالله و نشر نفحات‌الله را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان قطع نمود.

اگر تبلیغ، تأخیر افتد به کلّی تأیید، منقطع گردد. زیرا مستحیل و محال است که بدون تبلیغ احبّای الهی تأیید یابند.

باید در نهایت حکمت به تبلیغ پرداخت و اگر نفسی شخصی را به نور هدی مهتدی نمود به قدر امکان مکتوم دارد و آن شخص مکتوم، به هدایت دیگران پردازد و مستور دارد.

اگر هر نفسی که دیگری را تبلیغ نماید، مبلّغ احبّای سایره را ذکر نکند و همچنین آن شخص مهتدی را مکتوم و مستور دارد.

تبلیغ در دیانت بهایی

احبّای الهی باید پرده دری نکنند، آشکار پنهان باشند.

. تاریخ این امر مبارک شاهد این حقیقت است که در ایّام عصر رسولی…مبلّغین و ناشرین نفحات‌الله منفرداً متوکلاً علی‌الله با کسب الهام از بیانات و هدایات کلّی مرجع امر و با توجّه به وظایف فردی قیام به ترویج امرالله نمودند و به توسعه‌ی شجره‌ی لاشرقیه و لاغربیه‌اش پرداختند. شایسته است که در این ایّام راهنمایان عزیز درباره‌ی این تجربه‌ی مهمّ تاریخی تأمّل و تعمّق نمایند و براساس آن اقدام کنند.

باید به تبلیغ امرالله و نشر نفحات‌الله از طریق فعّالیّت‌های نقشه‌ی پنجساله معطوف گردد.

با قلبی راسخ و عزمی جزم و روحی مستبشر و پر از ایمان، برای فتح و ظفر امرالله قیام نمایید و با دعوت افراد معتمد و نزدیک از میان خویشاوندان، همسایگان، همکاران و دوستان خود به فعّالیّت‌های سه گانه‌ی نقشه‌ی پنج ساله.

بشتابید و تأخیر و تمهّل روا مدارید و فرصت گران‌بها را از دست ندهید. قیام نمایید و تعداد فزاینده‌ای از خویشاوندان، همسایگان، دوستان و همکاران معتمد خویش را به این دوره‌ها دعوت کنید.

به نام خدواند قیام کنید. به خدا توکّل نمایید و به او توجّه کنید و یقین داشته باشید که بالاخره فتح و فیروزی با شما خواهد بود.

تصوّر نمایید که اگر قیام شجاعانه‌ی هیجده نفر نفوس مبارکه موجب فتوحات عظیمه‌ای برای استقرار و توسعه‌ی امر مبارک نه تنها در ایران بلکه در سراسر عالم شد.


.تبلیغ در دیانت بهایی

تکنیکها و شگردهای تبلیغاتی بهایی:

تکنیک تقی:

تبلیغ مخفیانه

رعایت حکمت بهایی یعنی تقیه مدارا و تقیه تحبیبی

رعایت حکمت یعنی تقیه: در آثار بهایی، بجای کلمه تقیه، از کلمه حکمت نیز استفاده شده

* تبلیغ بهایی باید با رعایت حکمت باشد. هدف از رعایت حکمت، جلوگیری از ضوضاء(مخالفت با امر بهایی) و تزلزل عباد(شبهه دار شدن عوام) میباشد. 

رعایت حکمت یعنی تبلیغ کردن با ستر و حجاب(پنهانکاری)

کلّ را بتبلیغ امر ، امر فرموده‌اند لکن این امر خطیر را معلّق به حکمت نموده‌اند که مبادا ضوضاء عباد مرتفع شود و سبب تزلزل مستضعفین از عباد گردد.

تبلیغ در دیانت بهایی 

حال اگر ما بین ناس به کلماتی که اصغای آن در اوّل امر سبب ضوضاء شود نطق نماید این نزد حق مقبول نبوده و نیست. 

سبقتْ رحمتُه العبادَ و فضلُه العالمین باید غیر بالغ را به حکمت و بیان و ما یقدرُ علی حمله تربیت نمود تا به مقام بلوغ برسد. 

قبل از شهادت جناب بدیع علیه بهاء اللّه جمعی را امر فرمودند که من غیر ستر و حجاب ما بین ناس تکلّم نمایند چنانچه بعضی از نفوس بنار کلمۀ امریّۀ الهیّه چنان مشتعل شدند که بکمال قدرت و قوّت و استقامت بذکر حق ناطق گشتند تا آنکه شربت شهادت را نوشیدند علیهم بهاء اللّه و بهاء من فی السّموات و الارضین و بعضی را حلاوت کلمه بقسمی اخذ نمود که بدست خود جان خود را فدا نمودند ولکن بعد از شهادت بدیع علیه بهاء اللّه از سماء مشیّت الهی حکم حکمت نازل حال کلّ بآن مأمورند​

(حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء, نصرت امر و تبلیغ و وظائف و شرائط آن و مقامات مبلّغین)

مثال: تقیه مقابل مسلمانان بهدف جلوگیری از ضوضاء: انکار عقاید خود و تایید عقاید مسلمانان بهدف فرونشاندن مقاومت و دشمنی  

چون بهایی ستیزان در کمینند، باید تقیه کرد 

مثال: اجرا نکردن برخی احکام بهدف جلوگیری از ضوضاء: تبلیغ در دیانت بهاییمثال اول 

دومتبلیغ در دیانت بهایی 

 سومتبلیغ در دیانت بهایی

تبلیغ با حکمت بهدف جلوگیری از ضوضاء 

مثال

* رعایت حکمت یعنی معاشرت با مردم با شفقت(تحبیبی) و پنهان کردن عقاید بهایی تا زمان مناسب که فرد برای پذیرش عثاید بهایی آماده شده(آذان واعیه). رعایت حکمت ینی تبلیغ مخفیانه و زیرپوستی(در سرّ، سرّاً)

تبلیغ در دیانت بهایی

و قوله الاکمل : باید کل به کمال حکمت و استقامت و شفقت با ناس معاشرت نمایند اگر آذان واعیه یافتند القای کلمه لازم و الّا الصّبر اولی در ظاهر به کمال سکون و وقار و در سرّ به نشر آثار مشغول باشند​…در هر حال به حکمت متمسّک باشید و سرّاً در تبلیغ امر الهی مشغول که شاید ناس محروم نمانند….

همان

مثال تبلیغ مخفیانه: برخی از بهاییان ابتدا خود را بشکل دراویش درمیآوردند و تبلیغ میکردند و اینگونه تقیه میکردند.  

 و قوله الحکیم : احبای الهی باید پرده دری نکنند آشکار پنهان باشند و با کمال ظهور در پس حجاب به حسن تدبیر با جمیع احزاب مراوده نمایند و از فساد و فتنه بدخواهان اطلاع یابند و به رموز خفیّه ایشان آگاه شوند . . . باری احباء باید بسیار به حکمت رفتار کنند .

رعایت حکمت یعنی تبلیغ مخفیانه(خفیّاً). یعنی ریختن طرح دوستی با مردم بهدف بهایی کردن تدریجی آنها. 

 در هر صورت باید تبلیغ نمود ولی به حکمت. اگر جهاراً ممکن نه خفیّاً به تربیت نفوس پردازند و سبب حصول روح و ریحان در عالم انسان شوند مثلاً اگر نفسی از احبّاء با نفسی از غافلین طرح دوستی و راستی اندازد و بکمال مهربانی با او معاشرت و مجالست نماید و در ضمن اخلاق و اطوار و حسن رفتار و تربیت الهی و وصایا و نصایح ربّانی سلوک نماید البته کم کم آن شخص غافل را بیدار کند و آن نادان را دانا نماید​

همان

تبلیغ در دیانت بهایی

رعایت حکمت ینی تبلیغ مخفیانه افراد بدون اطلاع دیگران؛ ینی مخفی نگه داشتن افراد بهایی؛ 

و قوله الجلیل : دیگر آنکه احبّای الهی باید نفوس مهمّۀ که اظهار حمایت مینمایند مخفی و مستور بدارند هر نفسی که داند بدیگری ابداً ابراز ندارد مثلاً نباید امروز یکی از بزرگان با آنجناب ملاقاتی نمود و جستجوئی کرد شما ابداً بدیگری ابراز دارید و همچنین اگر کسی از شخص دیگر از احبّاء سؤال کرد که دلیل بر اتصاف بود باید او را مکتوم بدارد زیرا نفس شهرت سبب فرار او گردد چرا میترسد که در معرض امتحان و افتتان افتد فاعلم اکنایة بصریح الاشارة مقصود این است که یاران الهی چنین تعلیم نمایند و اگر چنانچه ممکن بشود که احبّاء کلّ یکدیگر را مستور بدارند و ذکری ننمایند این دیگر بهتر است خیلی مدار ترویج است … مثلاً اگر از یاران الهی نفسی را هدایت نمود باید مکتوم بدارد و پیش دیگران ذکر او را ننماید البته بهتر است زیرا محفوظ و مصون ماند و ازین گذشته فوائد و منافع دیگر نیز حاصل.

همان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =