جشنهای ۲۵۰۰ ساله حکومت پهلوی و سودای رسمیت یافتن بهائیت در حکومت
در سال ۱۳۵۰ حکومت پهلوی در پی برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله برآمد.
بهائیت هم به امید رسیدن به آرزوی خود یعنی رسمیت یافتن در ایران با برنامه های حکومت پهلوی همراه شدند.
جشن های ۲۵۰۰ ساله حکومت پهلوی در ایران دو سال پیش از پایان نقشه نه ساله بهائیت برگزار شد.
این سال ها مهمترین نیاز برای سازمان بهاییت بود . چون بدون کسب آن، نقشه های ده ساله و نه ساله هم به سرانجامی نمی رسید.
لذا بیت العدل و محفل ملی به بهاییان در ایران دستور داده بود تا در جشن های ۲۵۰۰ ساله حکومت پهلوی مشارکت کنند.
از بیت العدل اعظم به محفل ملی در ایران دستور داده شده که بهاییان مقیم ایران ، به نحو احسن در جریان برگزاری مراسم جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی حکومت پهلوی شرکت کنند ، و ترتیبی بدهند تا انجام مراسم از جانب بهاییان با شکوه تر و چشم گیرتر از شرکت سایر اقلیت های مذهبی دیگر باشد.
با توجه به دستور فوق، محفل ملی ضمن جمع آوری وجوه از افراد بهایی ، و آن هم از طریق محافل محلی ایران مبادرت به پرداخت ۱۵ میلیون ریال جهت خرید ۵۰ باب مدرسه یادبود نموده اند.
ضمناً از جانب شرکت نونهالان و اشخاص متمول بهایی من جمله حبیب ثابت پاسال تعداد ۵۰ باب دیگر خریداری که از نظر رعایت اذهان عمومی، اسامی بهاییان و اعضای محافل محلی را در روزنامه ها ننوشته اند.
به عنوان نمونه در سندی دیگر نیز بر مشارکت و حمایت مالی از جشن های ۲۵۰۰ ساله تأکید شده است :
که در این امر خیر همه احبا پس از شام نامه ای که از طرف محفل ملی تهران رسیده بود قرائت شد.
مفاد نامه مربوط به شرکت بهاییان در خرید اوراق مدارس یادبود ، جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران بود…. از طرف محفل ملی بخش نامه ای به تمام محافل روحانی ایران صادر شده از بذل مال و شرکت در جشن مذکور کوتاهی نکنند.
مدیران محافل بهائیت گمان میکردند همراه با جمعیت زیادی که به این مراسم دعوت شدند.
رهبران آنها ، از قبیل روحیه ماکسول نیز به این مراسم دعوت خواهند شد و درباره رسمیت یافتن بهاییت رایزنی خواهند کرد . آنها حضور افرادی از بیت العدل در ایران به بهانه حضور در مراسم جشنهای ۲۵۰۰ ساله را فتح بابی برای رشد بهاییت در ایران تصور می کردند.
فهندژ افزود ، چندی پیش در تهران بودم و موضوعی را در محفل ملی شنیدم ،که سه نفر از بهاییان ساکن بیت العدل اعظم که یک نفر از آنان زن میباشد و اسمش روحیه است با دو مرد دیگر که مشخصاتشان نامعلوم است در مراسم جشن ۲۵۰۰ ساله در شیراز به حضور اعلا حضرت همایون شاهنشاهی آریامهر شرفیاب شده و مدت ۷۵ دقیقه با شاهنشاه آریامهر در مورد به رسمیت شناختن دیانت بهایی و بهائیت و مشکلاتی که برای افراد بهایی هست صحبت خواهند کرد؛
و اگر اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر موافقت نمایند که دولت پهلوی دیانت بهاییان را به رسمیت بشناسد ،وضع بهاییان بسیار خوب خواهد شد.
پیگیری هدف رسمی کردن دیانت بهایی در اثنای جشنهای ۲۵۰۰ ساله حکومت پهلوی ،به قدری برای بهاییان برجسته شده بود که محفل مرکزی بهاییان ایران در نامه ای به شاه در تاریخ شهریور ۱۳۵۰، این خواست را اصل و روح نامه قرار میدهد.
سازمان سیاسی بهاییت ،پس از آنکه ادعای نادرست جدایی دین از سیاست را سیاست اصلی بهاییت عنوان میکند، که گویی نوعی اطمینان بخشی کاذب به محمدرضاشاه است، رسمیت یافتن بهاییت را به یمن این جشن درخواست می کند.
پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر
مفتخراً به شرف عرض ملوکانه میرساند جامعه بهایی ایران که خادمان صدیق وفادار اعلیحضرت اند و تجلیل مقام سلطنت ،اطاعت از حکومت پهلوی و عدم مداخله در سیاست و فرائض دینی خود شمرند، از دیرباز چشم امید به جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی دوخته اند؛ تا باشد که به عنایت الهی و بسط پادشاهی پهلوی ،
این جامعه که بزرگترین اقلیت این کشور مقدس محسوب است از قیودی که برخلاف نوایای مبارکه آن پدر تاجدار باعث سلب آزادی این خادمان وفادار گشته، برهند و مانند همه ادیان در سراسر جهان به آزادی حق عبادت و اجرای حدود و احکام دینی و گردند؛
و در عهدی که هم کیشان خود از حقوق مدنی از قبیل ازدواج و طلاق و غیرها، فائز حق استفاده آن شاهنشاه دل آگاه اصول عالیه سلف معظم خویش کورش کبیر را با حسن وجه زنده و ارزنده میفرمایند، بهاییان جهان نیز به پاس عنایت اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر در شادمانی و نتایج عظیمه جشنهای دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی شرکتی لایق نمایند و در ترقی و تعالی ایران عزیز که قبله گاه بهاییان جهان از هر کشور و از هر نژاد بوده و هست شریک و سهیم و مستبشر گردند.
رجای واثق آن که به اراده آن شاهنشاه عظیم الشان که پیوسته مبدأ خیر افکار عالیه بوده اند راهی جهت جهل این مشکل پیدا شود و بر صفحات تاریخ زرین این سرزمین نام نامی آن گرامی پدر تاج دار جاودانه پرتوی شاهوار بخشد. ۱
برنامه ریزان جشنهای ۲۵۰۰ ساله حکومت پهلوی تحمیل پرداخت هزینه به رسمیت شناختن بهاییت در این مقطع را به مصلحت ندانستند و آنها را به این ضیافت تاریخی دعوت نکردند. در حالی که نمایندگان بسیاری از ادیان شرقی در این جشن حضور داشتند و برایشان دعوت نامه رسمی فرستادند. چون شجاع الدین شفا از مسئولان برگزاری این مراسم بود و دعوت رهبران ادیان و فرقه های جهان به وسیله او صورت گرفت، سازمان بهاییت، ضمن آنکه به مقام های پهلوی اعتراض میکند در نامه ای به او چنین مینویسد
جناب شجاع الدین شفا ریاست محترم کمیته امور بین الملل و سخنگوی جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در روزنامه های اطلاعات و کیهان مورخ ۱۳ مهرماه ۱۳۵۰ شرحی تحت عنوان نمایندگان مذاهب ۵ قاره جهان به ایران می آیند ملاحظه شد که به منظور شرکت در بزرگداشت دو هزار و پانصدمین سال شاهنشاهی ایران نمایندگان برجسته جوامع مذهبی جهان از پنج قاره گیتی به ایران خواهند آمد و در روز ۲۰ مهرماه در مراسم باشکوه پاسارگاد حضور خواهند یافت؛ تا با خاطره کورش کبیر به عنوان نخستین پادشاه در تاریخ جهان که احترام به معتقدات مذهبی و حق آزادی ایمان را برای تمام افراد اعلام کرد و به کشور ایران که همواره پیروان همه مذاهب در آن در صلح و امنیت ،زیسته اند احترام کنند.
در دنباله این خبر اشاره شده بود که حتی از مذاهب بودایی ،بر،همایی کنفوسیوسی و شین تو و مورمون و مذاهب آفریقایی و سرخ پوستان آمریکایی به منظور شرکت در یک بزرگداشت واحد، از اطراف و اکناف جهان در یکجا گرد می آیند.
قرائت خبر مزبور موجب استعجاب و استغراب این محفل گردید، زیرا از دیانت بهایی و بهائیت که پیروان آن در کشور مقدس ایران از بزرگترین اقلیتهای مذهبی به شمار میروند و مبدأ ظهور این دیانت کشور عزیز ایران قلمرو سلطنت کورش کبیر و شاهنشاه عظیم الشأن آریامهر محیی مجد و عظمت ایران باستان و موجد جشنهای دو هزار و پانصد ساله و حامی و حافظ آزادی عقاید میباشند ذکری به میان نیامده است.
دیانت جهانی بهایی امروز در متجاوز از ۳۱۷ کشور مستقر گردیده و نژادهای مختلفه و اجناس متنوعه و ملل و ادیان متباغضه متنافره را در ظل رایت صلح و سلام گردآورده است.
منابع
سازمان بهاییت، اسماعیلی
محفل روحانی ملی بهاییان ایران
مراسم های شاهنشاهی ایران ۱۳۵۰