علما ومحققین و پژوهشگران حوزه دین شناسی زیادی از اهل سنت، شیعیان، مسیحیان در نقد بهائیت قلم زده اند تا درباره این فرقه روشنگری کرده باشند، از جمله این علما شیخ علاء الدیت زعتری بوده ایت.
شیخ علاءالدین زعتری، استاد دانشگاه الجنان طرابلس و جانشین مفتی سوریه، مدیر اداره فتوا و تدریس دینی در وزارت اوقاف سوریه است.
وی آثار علمی متعددی در حوزه دینشناسی و فقه نوشته است که از جمله آنها میتوان به «المسلمون فی عالم التحدیات»، «الفقه الجامع مع الدلیل»، «موسوعه المعاملات المالیه المعاصره»، «التأمین التکافلی» و «بیان انواع البیع من حیث الحکم الشرعی» اشاره کرد.
شیخ زعتری ریاست اداره افتاء وزارت اوقاف و معاونت مفتی اعظم سوریه را نیز برعهده دارد. او با نهادهای دینی و تبلیغی ایران تعامل زیادی داشته و در همایشها و امور مرتبط با تقریب ادیان و مذاهب مشارکت فعال دارد.
بدعت گذاری بهائیت دراحکام به روایت عالم اهلسنت
یکی از ادعاهای فرقه بهائیت، پایان یافتن دوره اسلام و ناسخ اسلام بودن است. این ادعا در حالی است که بررسی احکام و قوانین بهائی، کمترین شباهت یا ارتباطی با اسلام و احکام مترقی آن ندارد. بررسی انتقادی احکام بهائی نشان میدهد که بیشتر این مبانی ابداعی و اختراعی، فاقد پشتوانههای معرفتی و فقهی اسلامی هستند و به همین دلیل، مشکلات بسیاری برای بهائیان ایجاد کردهاند، تا جایی که برخی از احکام را اصلاح، تغییر یا حذف کردهاند.
در مطلب پیشرو، نقد شیخ علاءالدین زعتری، یکی از علمای اهل سنت و صاحب منصب کشور سوریه، در خصوص تناقض احکام بهائی، ترجمه و ارائه میگردد.
در این مطلب به شناسایی یک انحراف در عبادت بهائیت میپردازیم؛ عبادتی که صراحتاً با اجماع مسلمانان از زمان ظهور اسلام تا کنون منافات دارد و نشاندهنده کفر آشکار این گروه است. در کتاب اقدس آمده است که باید ۹ رکعت نماز به درگاه خداوند خوانده شود و در حین ظهر، صبح و عصرگاه نزول آیات صورت میگیرد. همچنین بیان شده که هنگام نماز باید صورت به سمت اقدس چرخانده شود.
این مطالب با ضروریات دین اسلام مخالف است؛ نماز واجب پنج نوبت در شبانه روز است و هر نوبت تعداد رکعات معینی دارد: دو رکعت در صبح، چهار رکعت در ظهر، چهار رکعت در عصر، سه رکعت در مغرب و چهار رکعت در عشاء. تمام مسلمانان با وجود مکاتب فقهی متفاوت، بر این اصول اتفاق نظر دارند.
وجوب نمازهای پنجگانه با قرآن، سنت و اجماع ثابت شده است و این مطلب به این اصول اشاره میکند.
اما دلیل از کتاب؛ پس خداوند بلندمرتبــه در چند جای قرآن به نماز اشاره میفرماید، از جمله: »و اقیمواالصلــوه»(۱) و نیــز« إِنَّ الصَّلَاهَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَوْقُوتًا» همچنین «حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاهِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِینَ » و«وَأَقِمِ الصَّلَاهَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ»
نمازهای پنجگانه در جمع می کند چرا که نماز صبح در یک طرف روز خوانــده میشــود و نماز ظهر و عصر در طرف دیگــر روز. «غداه«، عنوانی اســت برای اول ظهر تا زوال آفتاب و بعد از آن عشــاء اســت و شــامل ســه رکعت نماز میشود. مغرب و عشاء از این سخن خداوند برداشت میشود(و زلفا من اللیل)؛ چرا که این دو در شب ادا میشود و این ساعات آن است.
و سخن خداوند متعالی در سوره اسراء، آیه ۷۸میفرماید:
أَقِمِ الصَّلَاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا
نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب به پا دار (یعنی نماز ظهرین را از اول ظهر و نماز عشائین را از بدو تاریکی شــب به پا دار( و نماز صبح را نیز به جای آر که آن نماز به حقیقت مشهود (نظر فرشتگان شب و فرشتگان روز) است« .
بیان می ِ شود: اقم الصَّلَاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ؛
که شــامل نماز ظهر و عصر اســت. و گفته میشود «و قرآن الفجر» و یا «اقم قرآن الفجر و هو صاله الفجر» یعنی اقامه کن ، قرآن را در زمان صبــح و آن نماز صبح اســت. پس واجب بــودن نمازهای صبح، ظهر و عصر با این آیات ثابت میشــود و نماز مغرب و عشــاء به دلیل دیگر ثابت میگردد.
اما دلیل از سنت نبوی بر پنجگانه بودن نماز:
از رســول الله در ســال حجت الوداع روایت شــده: «پروردگار خود را بپرستد و نمازهای پنجگانه را بجا آرید و ماه روزه را روزه بگیرید و حج خانه پروردگار خود را کیند زکاه مال خود را با میل و رغبت بپردازید از زمامداران امور دینی فرمان برداری کیند تا به بهشــت پروردگار خود وارد شوید.» (۵) و الحا کم در المستدرک(۶(
و به تحقیــق، امــت بــر وجوب ایــن نمازهای پنجگانــه به اجماع رســیدهاند و مخالف با نص صریح قرآن و سنت صحیح و آنچه به اجماع ثابت شدهاست، کفری است آشکار.»(۷)
*پینوشت:
.۱ سوره بقره، آیه .۱۱۰
.۲ سوره نساء، آیه .۱۰۳
.۳ سوره بقره، آیه .۲۳۸
.۴ سوره هود، آیه .۱۱۴
.۵ مأخوذ از آحمد مسنده)۲۶۲/۵ ط. المینیه.
۶. . ۹/ ط دایره النمعارف العثمانیه از حدیث «ابیامامه و صحیح الحاکم«.
.۷ رد المحتار علی الدر المختار(حاشیهابن عابدین).