ممنوع بودن عضویت زنان بهایی در بیت العدل

IMG_3592همگی می دانیم که زنان و مردان تفاوت هایی دارند و اساسا از بدیهیات در خلقت است و اسلام هم بر آن صحه گذاشته است. اما اسلام بر مبنای عدالت ، وظایف و حقوقی برای مردان و زنان قائل شده است.در مسلک بهایی ، شعار برابری جنسیتی یکی از اصول دوازده گانه است. بنظر می رسد شعاری برگرفته از کشورهای غربی و سکولار است. بحث تساوی زنان ومردان اصولا بر خلاف علم و عقل است. معمولا حقوق ریشه در وظایف دارند و با انجام وظایف بر اثر توانایی های فردی و حقوق در تظر گرفته می شود، مسلک بهایی بر خلاف بسیاری از ادیان و مکاتب اعتقاد به تساوی زنان و مردان دارد، اما چون این باور بر خلاف فطرت است سرکردگان بهایی در بسیاری از نوشته های خود این شعار را مانند دیگر دستورات خود نقض کرده اند، شعار برابری جنسیتی در بهائیت به مفهوم یکسان بودن حق است. حسبنعلی نوری معتقد بود: «قلم اعلی فرق مابین را از میلن برداشته و کل را در صقع واحد به عنایت کامله و رحمت منبسطه مقر و مقام عطا فرمود»(اشراق خاوری، مائده آسمانی ). چنانچه دقت می شود در پایان جمله سخن از مقام شده است که جالب توجه است  و همچنین در جای دیگری عبد البها گفته است که : عالم انسانی را دو بال است ،یک بال رجال و یک بال نسا، تا دو بال متساوی نگردد مرغ پرواز نمی کند. و در جای دیگری تکرار کرده است : که البته اگر به مساوات نرسند سعادت عالم انسانی کامل نگردد(خطابات عبدالبها.

تناقضات اینجا مطرح می شود که حسینعلی نوری (بهاالله) زنان را کنیزکان معرفی می کند و کاملا زنان را با توهین و تحقیر صدا می زند و می گوید« ای کنیزکان مردانه بر امر حق قیام کنید!

چرا زنان در این بیانات کنیزکانی نامیده می شوند که باید مانند مردان باشند؟یعنی از نگاه او هر جا سخن از حقارت باشد یعنی زنان هستند ؟ شاید به همین خاطر است که هیچ زنی در بهائیت در شمار رهبران بهایی نبوده است، صدق گفته و نقد ما در عدم عضویت زنان در بیت العدل اعظم الهی گواه است.

تعارض و تناقضی دیگر در دو مسئله عدم عضویت در بیت العدل و تساوی حقوق زنان و مردان را حتا شوقی افندی هم متعجب کرده . او می گوید: عباس افندی(عبدالبها) فرموده که عدم عضویت زنان در بیت العدل در آینده ظاهر می شود !! اما در ادامه شوقی می گوید چگونه می توانیم آتش انتقادات و اعتراضات حامیان حقوق زنان را فرو نشانیم.

رهبران بهایی می گویند این دستور نوعی “معافیت” است و عضویت در بیت العدل یک وظیفه است و نه یک حق.ضمن اینکه عبداالبها معتقد به حق بود نه وظیفه !«در شریعت الله نسا و رجال در جمیع حقوق مساویند مگر در بیت العدل عمومی ، زیرا رئیس و اعضای بیت العدل  بنص کتاب از رجالند و مشترکند در جمیع حقوق.

جالب اینجاست که رهبران فعلی بیت العدل بیانات رعبران خود را نیز نقض می کنند . این مهم و تساوی باید تبدیل به مطالبه زنان بهایی شود و از بیت العدل سوال کنند که آینده چه وقت این خق را به ما می دهد.

 

نقد مهرانگیز کار به جامعه جهانی بهایی در مورد عدم عضویت زنان در بیت العدل می تواند سرأغاز اعتراضات باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =